mandag den 21. september 2009

Manndags tema "Favorit"

Min favorit er en drik, saftevand kogt af hyldebær. Bærerne har jeg plukket på nogle store buske, de er nærmest træer. Det der gør hyldebærsaft til min favorit drik er, at den smager fantastisk og har man snue eller ondt i halsen kan hyldebærsaften være lindrende og være med til at man bliver rask. Specielt hvis man drikker den varm med lidt kanel og en smule rom i.
Hylden har længe stået med mørkerøde, nærmest sorte modne bær og det handler om at høste nu inden, de bliver indtørret.
På mit køkkenbord står der lige nu fire flasker med hyldebærsaft og en 3/4 fyldt flaske. Jeg har lovet mig selv at jeg skal ud og plukke en portion til også må fuglene godt spise resten.
Mit billede er fra sidste år, da jeg boede i Mørkhøj tættere på København. Jeg er kommet ud til en grund med mange flere buske og det nyder jeg!
Klik her for at se andres favoritter

13 kommentarer:

Donald sagde ...

Hyldebærsaft er både dejligt og sundt. Jeg havde en overgang en stor hyld udenfor vinduet, som gav skygge om sommeren - lige det rigtige sted. Desværre tiltrak den bladlus i mængder, som jeg ikke havde troet muligt, og derfor måtte den fældes. En fyr er i mellemtiden vokset op - men den er ved at blive for stor!

Madame sagde ...

Det var et fint bud på din favorit :-)
Jeg holder også meget af hyldebærsaft - og det skulle være så sundt.

Rimkogeren sagde ...

Er ikke specielt vild med hyldebærsaft, men hver sin lyst og dermed er det en fin favorit.

Donald sagde ...

Åh jeg glemte at sige at jeg kogte den mest vidunderlige hyldebærsaft, som jeg nogensinde har smagt.

Kan man stadig få hyldebærsaft i Irma?

Turid Holm Flaa sagde ...

Hyldebærsaft har jeg aldri smakt. Høres spennende ut. Saft og bær fra skogen eller egen hage minner oss om hvor vi får maten i fra!

JULIEK sagde ...

Dere er flinkere både i Danmark og Sverige til å bruke hyllebærene, enn vi er her i Norge.

Melusine sagde ...

Hyllebærsaft har jeg ikke smakt før, men min mann påstår det er meget godt og fra ditt innlegg får jeg sannelig lyst til å forsøke :)

Bling - our elf on the shelf sagde ...

Hyllebærsaft har jeg faktisk aldri smakt, men jeg tar ditt ord på at det smaker deilig :))

linsky sagde ...

Nam, det høres godt ut! :)

Petunia sagde ...

Høres godt ut og det er jo mye bedre enn all den kunstige saften man får kjøpt.
Flott favoritt!

billedmager sagde ...

Jeg ved at min saft nok skal blive drukket, den er også favoritdrikken hos mine børn.
jeg takker for alle kommentarer.

Malys krok sagde ...

Hyllebærsaft har jeg ikke smakt, men har hørt at den skal ha legende effekt. Fint at den er populær hos deg. -Margit-

billedmager sagde ...

Det har den også! Jeg har selv brugt den når jeg har været forkølet. Det hjælper.