onsdag den 23. september 2009

Klitterne ved Tisvilde hegn


Jeg har været inde og kigge på Tøm papirkurven. Jeg har været oppe på research i området, dengang jeg skulle forberede en jubilæumstur for min folkedanserforening. Her er står jeg på toppene af klitterne på vej ud til stranden.
Jeg fandt ud af, at der engang var sandflugt. Derfor fik man bud efter en tysk ekspert og han sørgede for at man plantede træer. Vi valgte at besøge Asserbo slotsruin og der i nærheden ligger resterne af en tilsandet landsbyen Thorup. Det er et område, hvor man har markeret hvor husene lå.
Turen foregik 2008 og det var en rigtig herlig oplevelse, hvor vi også besøgte Sankt. Helene Kilde og Knud Rasmusens Hus i Hundested.

4 kommentarer:

Donald sagde ...

Jeg får en fornemmelse af menneskets rolle i universet, når jeg står på klitterne og kigger ud over havet, havet, som bare er almindeligt vand der er løbet sammen til en kæmpe vandpyt - og vi kan bare stå og se på det.

billedmager sagde ...

Det er meget smukt tænkt og det er en kæmpe vandpyt der forbinder hele verden. De.t har jeg også tænkt på

Conny sagde ...

Rigtig smukke billeder,jeg troede kun det var Vesterhavet at man døjede med sandflugt.

billedmager sagde ...

Næh det gjorde omkring Tisvildehegn indtil slutningen af 1700 tallet.