mandag den 23. november 2009

Mandagstema Sirkus

Mandagstema i denne uge hedder cirkus. Cirkus kender vi så godt; med en rund manege og flotte artister med glimmer på deres kostumer, klovne og dummePeter, tryllekunstner og akrobater.

Cirkus hedder vist nok fordi forlystelsen er rund og der er en fast diameter på manegen som gør at det er nemmere at kunstnere på hesteryg i.

I oplægget skrev Petunia om cirkuset, når man skal hente ungerne i børnehaven og lave mad og samtidig have med trætte børn at gøre. Jo, det kan jeg godt huske, da mine piger var små.

Et tredje cirkus er når et hjem skal afsluttes og deles ud på de yngre medlemmer af familien.

Hvem skal have mors gryde? Det lille bord, der stod henne ved vinduet? Gynge stolen? Rygebordet? Hvor meget er til udsmid?

I næste fase kan det være at man ikke er helt tilfreds med den måde at fordelingen er foregået. Så kommer diskutionerne om hvem var det nu der fik hvad?

Igennem en del år lyttede jeg til min mor og mormors snakken om, hvem det nu var der fik stellet og hvem der fik nogle af de andre ting. Jeg synes, at det i en periode også kan være et cirkus at overvære.

På billedet er der nogle af de ting der skal skifte ejer i den kommende tid.

6 kommentarer:

linsky sagde ...

Ja, det er slett ikke lett å dele slike ting og minner i mellom seg!

billedmager sagde ...

Det er lige det.

AnneKa sagde ...

Ja, det var litt sirkus her også da pappa skulle flytte fra huset til et rom på sykehjemmet og jeg skulle overta og flytte inn i huset med alt mitt. Puh... Og det er ikke enkelt å skal dele ting man har følelser for.

billedmager sagde ...

Næh. Jeg har overtaget min fars hus. Han døde sidste år. Det er nu gået til på ordentlig måde. Der er bare meget at tage stilling til!

Petunia sagde ...

Nei, det er ikke lett. Da min bestefar døde, var det fire søsken som skulle dele alt. Litt rart å si alt fordi det var ikke mye han hadde min farfar. Han samlet ikke på noe, men de gjorde det slik at på første runde så valgte de etter alder. Min far er eldst, så han fikk velge først og så neste mann i rekken. Etter det, delte de på resten etter hvem som ville ha hva og de det var to som var interessert, trakk de lodd. Enkelt og greit.

Donald sagde ...

Ja tak skal du have et cirkus! Jeg kan slet ikke komme mig over, at her møder vi grænsen for ejendomsret, og det omvendte: tingene har somme tider en helt anden værdi end prisskiltet (hvis der var et) ville indikere.

Godt at du kan klare det sådan - jeg kan ikke rigtigt komme igennem beslutningerne.