onsdag den 14. april 2010

Mandagstema: Tidløs




Da jeg læste om temaet for denne uge, som Monica har skrevet, tænkte jeg straks på en plante som jeg har ude i haven. Den første gang jeg så den var en septemberdag, hvor jeg var med min farmor på gravstedet, hvor hendes datter lå begravet. Der stod nogle krokus lignende, lettere bleglilla med kraftig orange støvdrager blomster. Farrmor fortalte at blomsterne hed jomfru tidløs. Der er en meget uførlig beskrivelse på Rimkogerens blog. Her viser jeg et billede af jomfru tidløs som den ser ud om foråret, lige netop nu! 
Tidløs er et ord man kan forbinde med kunst og design.
Søren Kirkegaard som var præst og filosof skrev en lang række værker som man bliver konfronteret med i forbindelse med ungdoms - og de humanistiske uddannelser. Kirkegaard er tidløs fordi han berører noget som er grundvilkår for det at leve. Disse grundvilkår er tidsløse.
Arkitekten Arne Jacobsen lavede et helt hotel fra inderst til yderst. Hans møbler er stadig dyre og populærer, når der offentlige rum der skal møbeleres, igen et produkt som kan holde i flere generationer altså tidsløs.
Jeg forestille mig at hvis man fløj op i rummet ville man der have svært ved at få fornemmelse af dag og nat som hernede på jorden og blive tidløse. Det kunne muligvis være spændende og svæve rundt deroppe, men alligevel ikke noget der er tiltalende. Jeg synes at det er rarest at blive her og nyde nuet.
Her kan du læse andre tidløse indlæg

2 kommentarer:

Margrethe sagde ...

Jomfru Tidløs - det er rigtig, det kan jeg da godt huske min mormor kaldte dem :-) Rigtig god tolkning! :-)

billedmager sagde ...

tak, for kommentaren.